Functionele & statistische cookies
Deze cookies zijn noodzakelijk voor de goede werking van onze website. Ook enige analytische
gegevens die verzameld worden zijn helemaal anoniem.
Meer informatie over het privacy-en
cookiebeleid.
DAF luidt de toekomst van distributie in met de nieuwe XD. Deze stelt een gedurfde norm voor het segment, met spannende nieuwe functies die echt een verschil maken.
Het resultaat is een geweldige omgeving voor rijden, werken en rusten.
De nieuwe generatie DAF XD wordt geleverd met een Day Cab, Sleeper Cab of Sleeper High Cab in een compleet assortiment 4x2- en 6x2-asconfiguraties, zowel trekkers als bakwagens. Uit het assortiment dakspoilers kunt u een dakspoiler kiezen die past bij uw trailers of opbouwen. Op deze manier kunt u altijd het beste voertuig voor uw specifieke toepassing selecteren.
De Nieuwe Generatie DAF trucks hebben een compleet nieuwe en extreem sterke cabineconstructie die de inzittenden aan alle kanten bij een aanrijding beschermt. Aan de voorzijde zijn energie-absorberende kokers (crash boxes) geïntegreerd en kreukelzones in de achterkant van de cabine bieden bescherming tegen schuivende lading, zodat de werkplek van de chauffeur veilig is. Het dak is versterkt om de inzittenden van de cabine optimaal te beschermen als de truck kantelt.
Dankzij het unieke en gepatenteerde ProCaDis (Programmed Cab Displacement System) van DAF kan de cabine van een XD bij een frontale botsing 400 millimeter op het chassis verschuiven om de energie te absorberen en te voorkomen dat de cabine losraakt. Op deze manier wordt met ProCaDis de cabineconstructie in stand gehouden en hebben de inzittenden van het voertuig de maximale overlevingsruimte.
Het Controlled Steering Column Deformation System (CoDeS) van DAF zorgt ervoor dat het stuurwiel gecontroleerd van de chauffeur af beweegt, bijvoorbeeld bij een kop-staartbotsing. Het dashboard bevat schokabsorberende panelen die de knieën van de chauffeur bij impact beschermen.
De afgeronde voorruit is naadloos verbonden met de A-stijl en combineert de beste zichtlijnen in zijn klasse met uitstekende aerodynamica
De bodemplaat met geïntegreerde luchtgeleider optimaliseert de luchtstroom onder de truck. Dit minimaliseert turbulentie in de onderstroom.
Aerodynamische afdichtingen helpen de luchtweerstand te minimaliseren en dragen bij aan optimale aerodynamische prestaties.
Er zijn speciale dakspoilers leverbaar voor elk van de drie cabineuitvoeringen van de XD, variërend van een compacte spoiler dicht bij de opbouw tot grote dakspoilers voor hoogtes tot maar liefst 4,5 meter.
Er zijn allerlei maatregelen genomen om de aerodynamica in de motorruimte te optimaliseren, zoals de afsluitingen rondom de luchtkoeler en de radiateur, luchtstroomgeleiders, deflectoren, recirculatiebarrières en gesloten wielkastafdekkingen.
Holle fenders leiden de lucht naar de trailer, wat de aerodynamische prestaties verbetert en direct bijdraagt aan een lager brandstofverbruik en lagere emissies.
Met de introductie van de Nieuwe Generatie DAF begint DAF aan een nieuw tijdperk op het gebied van onderhoudsgemak.
We hebben naar elk aspect van het werk van de chauffeur gekeken om te zorgen voor optimaal comfort. Zo kunnen chauffeurs die veel stops moeten maken gemakkelijk in en uit de nieuwe DAF XD stappen.
In de praktijk betekent dit standaard twee treden. Voor grotere wielmaten (meer dan 315/70) kunnen chauffeurs met drie treden gemakkelijk in de truck stappen.
Het portier draait ver open en heeft logisch geplaatste handrails aan de A- en B-stijl. Voor optimale toegankelijkheid kan het stuurwiel in een handomdraai in een rechte parkeerstand worden vastgezet. En eenmaal binnen wacht een geweldig interieur op de chauffeur!
Met de Nieuwe Generatie XD zet DAF een grote stap op het gebied van rijden en rijgedrag. Dankzij het hogere koppel in de hoogste versnelling is de PACCAR MX-11 uiterst efficiënt en biedt superieure souplesse. Tegelijkertijd maakt de nieuwe TraXon versnellingsbak manoeuvreren veel gemakkelijker en nauwkeuriger.
Vernieuwde functies zijn onder meer de geautomatiseerde wegrijversnelling en 'urge to move', waarbij het rempedaal wordt gebruikt om de truck in beweging te zetten. De functie Rock-Free helpt een vastgereden voertuig los te rijden door het gaspedaal voorzichtig in te trappen. Deze functies maken een handgeschakelde versnellingsbak volledig overbodig.
De langere cabine maakt gebruik van een nieuw ontwerp van het chassis aan de voorzijde met hoge torsiestijfheid, wat bijdraagt aan een uitzonderlijk chauffeurscomfort. Daarnaast heeft de Nieuwe Generatie XD een volledig vernieuwde cabinevering, een nieuw frontontwerp en nieuwe stabilisatorbussen voor de cabine. Dit alles helpt trillingen in de aandrijflijn, de stoelen en de stuurinrichting te verminderen en het comfort nog verder te verhogen. Het ontwerp van de achterasophanging zorgt voor superieur rijgedrag.
Dankzij de geoptimaliseerde vorm van de cabine en dikke portierrubbers wordt windgeruis tot een absoluut minimum beperkt. Het geluidsniveau in het interieur is dan ook fenomenaal laag, waardoor chauffeurs langer alert blijven. Stap in en geniet van de stilte!
Wim Bresseleers
Verkoop trucks
0475 31 84 70 wimbresseleers@ttantwerpen.be Contacteer WimDanny Van Malder
Verkoop trucks
0477 98 05 08 dannyvanmalder@ttantwerpen.be Contacteer Danny