sep 2024
Geoptimaliseerde aandrijflijnen, aerodynamica en specificaties voor toonaangevende efficiëntie
Geheel in lijn met de DAF Transport Efficiency filosofie, introduceert DAF een volledig pakket innovaties voor zijn Nieuwe Generatie DAF serie. Daarmee helpt DAF zijn klanten nog succesvoller te zijn. Geoptimaliseerde aandrijflijnen en aerodynamica verlagen het brandverbruik met tot wel 3%. Dat komt bovenop de 10% die de Nieuwe Generatie DAF al realiseerde. DAF zet hiermee wederom de nieuwe standaard. De nog rijkere specificaties bieden samen met het nieuwe PACCAR Connect platform voor wagenparkbeheer nog meer mogelijkheden om de operationele efficiëntie verder te verbeteren. De Nieuwe Generatie DAF begint aan een volgend hoofdstuk – en kan vanaf nu worden besteld.
Geoptimaliseerde PACCAR MX-11 en MX-13 motor
Innovaties van de achteras
Standaardspecificaties volledig afgestemd op laag brandstofverbruik en CO2-reductie
Een compleet reeks ADAS systemen standaard
In 2021 introduceerde DAF zijn toonaangevende Nieuwe Generatie XF, XG en XG+ voor lang en zwaar transport. Het jaar daarop volgde de veelzijdige XD-serie voor regionale en speciale toepassingen. Al deze Nieuwe Generatie DAF voertuigen zijn ontwikkeld conform de nieuwe Europese regelgeving voor maten en gewichten. Dat resulteert in ongeëvenaarde aerodynamica voor de beste brandstof efficiency en de laagste CO2-uitstoot. Het nieuwe ontwerp met grote ruiten en lage ruitlijnen draagt – in combinatie met digitale camera’s – bij aan een onovertroffen direct zicht en dus veiligheid. Chauffeurs hebben een voorkeur voor de Nieuwe Generatie DAF trucks omdat ze veel ruimte bieden, fraai zijn afgewerkt, kwalitatief hoogstaand zijn en geweldige rijeigenschappen hebben.
De Nieuwe Generatie DAF XD, XF, XG en XG+ trucks stellen een nieuwe norm op het gebied van efficiëntie, veiligheid en comfort. Daarom ook werden ze in 2022 en 2023 verkozen tot ‘International Truck of the Year’. Bovendien ontvingen ze in heel Europa prestigieuze onderscheidingen van vooraanstaande transportpublicaties en vervoersorganisaties.
Dankzij een uitgebreide reeks innovaties worden de beste trucks op de markt nu nog beter voor zowel transporteurs als chauffeurs. De voertuigen vertegenwoordigen het volgende hoofdstuk van de Nieuwe Generatie DAF – en kunnen vanaf nu worden besteld.
Alle Nieuwe Generatie DAF trucks profiteren van perfecte aerodynamica en zijn uitgerust met zeer efficiënte PACCAR MX-11 en MX-13 motoren (met vermogens van 270 kW/370 pk tot 390 kW/530 pk). Ook zijn ze voorzien van een reeks geavanceerde systemen die de chauffeurs ondersteunen. Het resultaat is een indrukwekkende verbetering van de brandstofzuinigheid tot wel 10%. Door de verdere optimalisatie van de aandrijflijn en aerodynamica, is nu nog eens 3% extra brandstofbesparing mogelijk.
Verschillende Nieuwe Generatie DAF modellen voldoen aan de vereisten van Maut-klasse 3, wat de eigenaar duizenden euro’s per jaar aan Duitse wegenbelasting kan besparen.
De efficiëntie van de aandrijflijnen van de DAF XD, XF, XG en XG+ is geoptimaliseerd. Zo profiteren de krachtbronnen van een nieuwe kleptiming volgens het Miller-principe. Ook wordt gebruikgemaakt van een koelvloeistofpomp met dubbele aandrijving. De pomp is elektrisch aangedreven wanneer weinig koeling nodig is en via een riem wanneer juist hoge koelprestaties nodig zijn. Voor maximale efficiëntie wordt een luchtcompressor met koppeling en 2 cilinders geïnstalleerd. Turbo- en EGR-systemen zijn verbeterd en naadloos afgestemd op de nieuwe kleptiming. Brandstofverstuivers van de nieuwste generatie ondersteunen de uitstekende efficiëntie, betrouwbaarheid en levensduur.
DAF voert meerdere innovaties door in zijn populaire SR1344-achterasprogramma. Een nieuw ontworpen pignonwiel vergroot niet alleen de sterkte en levensduur van dat onderdeel nóg verder, maar maakt de SR1344 ook geschikt voor de sterkste (390 kW/530 pk) variant van de PACCAR MX-13 Motor. Daardoor kan ook deze aandrijflijn optimaal profiteren van DAF’s ‘down speeding’ filosofie.
Door een nieuwe schakelstrategie van de transmissie in combinatie met de motoroptimalisaties is een achterasoverbrenging van 2,05:1 mogelijk in combinatie met de populairste bandenmaat: 315/70R22.5. Dat levert de hoogste brandstof efficiency op voor alle motoren van 4x2 trekkers. Bij een constante snelheid van 85 km/u wordt het toerental met zelfs 7% gedrukt (950 in plaats van 1.030). Verder is het SR1344-asprogramma aangevuld met een asoverbrenging van 2,64:1. De tandwielen zijn speciaal geslepen voor maximale efficiëntie.
Om de efficiëntie van de Nieuwe Generatie DAF trucks te optimaliseren, zijn het DAF Digital Vision-camerasysteem (in plaats van de conventionele spiegels), Predictive Cruise Control en banden met lage weerstand nu standaard op de 4x2 en 6x2modellen*. Dat levert 6% extra brandstofzuinigheid op. Klanten die deze opties voorheen niet bestelden, profiteren van een tot wel 9% lager totaal brandstofverbruik en dito CO2-uitstoot. In de dagelijkse praktijk kan de extra brandstofbesparing nog groter zijn, omdat nu ook het aerodynamische pakket tot de standaarduitvoering behoort.